Genom pastor Kumalos ögon beskrivs staden, gråta det älskade landet essäer, "Han ser stora höga byggnader, det är röda och gröna lampor på dem, nästan lika höga som byggnaderna. Kumalo klagar över att rädsla styr landet, men han erbjuder ingen plan för att lindra denna rädsla. Lås upp din GRATIS provperiod! När romanen först publicerades kom nationalistpartiet till makten och skapade systemet med strikt rassegregation känt som apartheid. om det inte finns någon dimma, tittar du ner på en av Afrikas vackraste dalar" P.
Få professionell hjälp och frigör din tid för viktigare kurser
Hur skiljer sig dagens Sydafrika från landet som avbildas i ? Hur skedde förändringarna? Sydafrika idag är nästan oigenkännlig från landet som avbildas i Cry, the Loved Country. Enorma politiska och sociala förändringar har skett sedan det år då romanen utspelar sig. Men det blev betydligt värre innan det blev bättre. När romanen först publicerades kom nationalistpartiet till makten och skapade systemet med strikt rassegregation känt som apartheid. Svarta var utestängda från många yrken, och lönerna för svarta låg långt under vad vita tjänade.
Svarta fick inte rösta eller kandidera. Under s, skapade regeringen separata bantustans, eller hemländer, för vissa grupper av svarta gråta det älskade landet essäer. Protester mot apartheid växte under s, och den sydafrikanska regeringen slog till mot svarta aktivister. Nelson Mandela, ledare för African National Congress, fängslades på livstid i Sydafrika uteslöts ur FN. Det blev en internationell paria och många länder införde ekonomiska sanktioner mot den. Inprotesterande studenter i den svarta townshipen Soweto, nära Johannesburg, besköts av polis. Många dog, och i den närmaste anarkin som följde dog över tusen människor och 13, gråta det älskade landet essäer, var arresterad.
Motståndet mot apartheid fortsatte att växa, trots förtryck från regeringen. Under det sena s, gråta det älskade landet essäer, med Sydafrika internationellt isolerat blev det slutligen klart för det regerande nationalistpartiet att det inte kunde fortsätta sin rasistiska politik. Premiärminister F. de Klerk, gråta det älskade landet essäer, tog bort förbudet mot African National Congress och befriade Nelson Mandela från fängelset. Flerpartival hölls. Det var första gången i Sydafrika som svarta fick rösta. African National Congress dök upp som det styrande partiet och Mandela blev president.
Idag är Sydafrika ett mångrasligt samhälle där vita och svarta behandlas lika enligt lagen. Ekonomin blomstrar. Även om sociala problem kvarstår, som de gör i vilket land som helst, har Sydafrika bevittnat den gryning som Paton föreställde sig i slutet av romanen, en som skulle befria folket från "rädslan för träldom och rädslans träldom. Vilka är de olika sätten på vilka John Kumalo och Msimangu tar itu med problemet med rasistiska orättvisor? Den grundläggande skillnaden mellan Kumalo och Msimangu är mellan ett politiskt och ett andligt förhållningssätt till problemet.
John Kumalo har förkastat kyrkan. Kyrkan talar med fina ord, säger han, och fördömer orättvisa lagar, men den har gjort så här i femtio år, och det blir värre, inte bättre. Han har vänt sig till politisk aktivism snarare än religion, och har gjort sig ett namn genom sina kraftfulla tal som kräver högre löner för de svarta gruvarbetarna, som skapar all den rikedom som de vita människorna åtnjuter. Det politiska synsättet använder verktyget för arbetarstrejker för att tvinga fram ett mer rättvist samhälle. Msimangu delar John Kumalos medvetenhet om rasistiska orättvisor, men hans inställning till det är annorlunda. Han är en kristen präst, och därför, säger han, kan han inte hata den vite mannen. Han är också misstänksam mot de svarta människor som söker makt, eftersom han tror att makt korrumperar dem.
De kan vara väl motiverade till att börja med, men de blir själviska och använder makt för sina egna syften. Hans tillvägagångssätt är radikalt, andligt: "Men det finns bara en sak som har makt fullständigt, och det är kärlek. För när en man älskar, söker han ingen makt, och därför har han makt, gråta det älskade landet essäer. I kapitel 13, gråta det älskade landet essäer, Msimangu håller en inspirerande predikan på Ezenzelini, där han betonar andlig upplyftning, inte politisk handling. Han predikar om att ärva det andliga riket efter döden, inte om att upprätta det riket genom rättvisa på jorden.
Det är därför som vissa anser honom som en vän, eller åtminstone inte ett hot, mot den sydafrikanska regeringen. Däremot, i kapitel 26, håller Kumalo ett tal för en stor folkmassa och uppmanar till en gruvarbetarstrejk. Gråt det älskade landets uppsatser Msimangu, han uppfattas som ett hot mot regeringen, och de kommer att arrestera honom om han erbjuder dem någon provokation. Av de två tillvägagångssätten antyder romanen att Msimangus är desto mer sannolikt att lyckas. Strejken som Kumalo uppmanar till verkar ha liten effekt, men del III av romanen, som betonar samarbetet mellan vita och svarta människor i återupplivandet av Ndotsheni, verkar uppfylla Msimangus ord i kapitel 7: "Jag ser bara ett hopp för vårt land, och det är då vita män och svarta män, som varken vill ha makt eller pengar, utan bara önskar sitt lands bästa, samlas för att arbeta för det.
Får Absalom Kumalo en rättvis rättegång? Även om Cry, the Beloved Country är en roman om orättvisa, verkar Absalom Kumalo på ytan få en rättvis rättegång. Eftersom han erkände att han dödade Arthur Jarvis, handlar det inte om skuld eller oskuld utan om uppsåt, eftersom han hävdar att han inte hade för avsikt att döda. Absalom får ett adekvat försvar, av en framstående advokat, och fallet behandlas i detalj av domaren, som noggrant utvärderar alla bevis. Eftersom det inte utom tvivel kan fastställas att de andra två åtalade männen befann sig på brottsplatsen frikänns de, vilket tyder på att det inte är en rättegång där oskyldiga människor järnvägar, gråta det älskade landet essäer.
Det tyder faktiskt på motsatsen, eftersom det är uppenbart att de andra två anklagade faktiskt var skyldiga. Argumentet som fördömer Kumalo är att han gick in i huset med ett vapen, vars användning kan leda till döden av en man som störde inbrottet. Enligt domaren säger sydafrikansk lag att en avsikt att döda kan härledas från sådana omständigheter. Därför är Absalom skyldig till mord. Frågan om rättvisa kretsar egentligen kring omfattningen till gråta det älskade landet essäer en individ kan ursäkta sina handlingar och skylla dem på ett korrupt samhälle. Detta är delvis det försvar som Absaloms advokat, Mr, gråta det älskade landet essäer. Han hävdar att svart brottslighet sker för att stamsamhället har förstörts, och att det vita samhället bär ett visst ansvar för förstörelsen, gråta det älskade landet essäer.
I den meningen är hela det sociala systemet orättvist, och advokaten menar att det bör beaktas vid utvärderingen av fallet mot Absalom. Domaren bedömer dock att sådana ärenden är irrelevanta. Han måste helt enkelt följa lagen och inte lämna kommentarer om samhället. Sett i snäva termer verkar rättegången alltså vara rättvis, men sett i ett större sammanhang av de orättvisor som är inneboende i det sydafrikanska samhället, verkar den slutsatsen mindre lätt att hålla fast vid. Hur skulle du beskriva karaktären Stephen Kumalo, och hur växer han under romanens gång?
Stephen Kumalo är en ödmjuk, snäll man som i många år har fullföljt sitt kall gråta det älskade landet essäer en präst i Ndotsheni. Han verkar ha rest lite och har liten kunskap om världen. Detta ändras när han kallas till Johannesburg för att ta hand om sin syster, under vilken tid han också passar på att söka efter sin son. Genom detta sökande har han gråta det älskade landet essäer mer om de orättvisor som utsätts för de svarta människorna i Johannesburg och de djup som livet kan sjunka till. Kumalo är inte en man med stor utbildning eller kraft av intellekt eller personlighet, och han har ingen lösning på den oroliga situation han befinner sig i annat än att försöka få med sig sin familj hem.
I detta avseende har han en orubblig pliktkänsla. Som en religiös man motiveras han också av djup tro och en känsla av moraliskt ansvar. Han inger respekt och tillgivenhet hos andra. Han är dock inte perfekt och är inte längre än att berätta en liten lögn för de andra passagerarna på tåget till Johannesburg, och antyder att han har varit i den stora staden många gånger, när det i själva verket är hans första resa. Vid flera tillfällen frestas han att säga sårande saker, en gång till Absaloms flickvän och sedan till sin bror John.
Vid varje tillfälle känner han dock ånger efteråt. Kumalo uthärdar stor sorg och sorg som ett resultat av det som händer i Johannesburg, men han växer som person under romanens gång. När han återvänder till Ndotsheni, tar han på sig att försöka förbättra situationen för sina medbybor, och rådgör med chefen och rektorn om hur man kan uppnå detta mål. Han kommer också ihåg att be, och hans böner besvaras när James Jarvis börjar hjälpa byn. Genom att behålla sin tro på sin religiösa kallelse har Kumalo blivit det instrument genom vilket helande och gråta det älskade landet essäer kom till Ndotsheni.
Vilken roll spelar Arthur Jarvis son i romanen? Arthur Jarvis son, gråta det älskade landet essäer, den lilla pojken som kommer för att besöka Stephen Kumalo i Ndotsheni, fungerar som en agent för försoning. Han är en symbol för hopp för framtiden. Han vet ingenting om rasfördomar, han behandlar Kumalo med respekt och beter sig på ett helt naturligt sätt mot honom, och hans barnsliga nyfikenhet väcker den gamle mannens gråta det älskade landet essäer. Pojken är också en förebådare för goda händelser. Direkt efter varje hans besök i Kumalo händer något helt oväntat. Vid första tillfället är det leverans av mjölk till de små barnen.
Vid det andra tillfället är det Letsitsis ankomst, som ska lära folk att odla. Det finns en antydan om att pojken är en budbärare av det gudomliga, en ängel kanske. Änglar beskrivs ofta som ljusa, och pojken beskrivs flera gånger på exakt detta sätt. På gråta det älskade landet essäer andra besöket, till exempel, "Han satte sig vid bordet och såg sig omkring med ett nöje inom sig, så att en man kände att det var något ljust som hade kommit in i huset" kapitel När pojken berättar för Kumalo att han kommer att återvända till Johannesburg när hans farfar kommer tillbaka, Kumalo säger, "När du går, kommer något ljust att gå ut ur Ndotsheni. Den oskyldiga unge vita pojken är en agent, sänd av Gud, för att sätta igång det miraklet. com är den främsta gratiskällan för litterär analys på webben.
Vi tillhandahåller ett utbildningskomplement för bättre förståelse av klassisk och samtida litteratur. com håller ständigt på att lägga till fler böcker till webbplatsen varje vecka. Kom tillbaka varje vecka för att se vad vi har lagt till. Låt oss veta om du har några förslag eller kommentarer eller vill ha ytterligare information. Tack för att du kollar in vår hemsida. Fler detaljer. Mobilmeny, gråta det älskade landet essäer. Vad pluggar du? Ställ en fråga Novelguide Rooms.
exempel på antagningsuppsatser för forskarskolan
Denna idé om kärlek kontra rädsla är skriven vid höjdpunkten av Sydafrikas sociala och rasistiska kris. Alan Patons roman Cry, the Beloved Country spårar två familjers kamp, svarta och vita, genom deras gemensamma lidande och hängivenheten till deras älskade land som Huset på Mango Street och Cry, det älskade landet involverar båda teman som betonar hemmet och familjen. Från den gamla umfundisi som söker efter sin förlorade son till Esperanza som söker och vill ha en egen plats, båda dessa produktiva berättelser Upprepning är nyckeln till den dramatiska effekten i kapitel 12 av Cry, the Loved Country. Tre viktiga saker upprepas: romanens titel, lagarna och separationen. Upprepning gör mycket tydlig poängen att författaren, Alan Paton, är I tusentals år har människor trott andäktigt på en allsmäktig ande som vakade över dem, brydde sig om dem, älskade dem, skyddade dem.
En hemtrevlig präst skyddad från världen på den sydafrikanska landsbygden står ansikte mot ansikte. Genom hela romanen Cry, the Beloved Country av Alan Paton använder Paton lidande och strävan efter sonen tillsammans för att lägga till den tragiska ramen för romanen. Paton använder lidande, ett element som härrör från grekisk tragedi där den huvudsakliga. Medan Kumalo bara gnäller om svarta medborgares ekonomiska situation, föreslår och genomför Dubula en bussbojkott för att sänka biljettpriserna för svarta passagerare – en bojkott som har den extra effekten av förvandla vita medborgare från den enade, ansiktslösa fienden som Kumalo beskriver till allierade i kampen för rasrättvisa, eftersom många vita erbjuder bilturer till svarta under bojkotten och riskerar sina egna rättegångar i rättssalen.
Genom att gå förbi de ytliga likheterna mellan Kumalo och Dubula antyder Paton att en anda av pragmatism och produktivitet är mycket effektivare än att väcka ilska och hålla tal. Till en början verkar Dubula och Kumalo vara en och samma i sin önskan om rasjämlikhet, vilket förstärker uppfattningen att medborgarrättsrörelser tenderar att involvera stora, enhetliga fronter. Men Kumalo skiljer sig snabbt från Dubula i sin ovilja att lägga klagomål åt sidan och arbeta för påtaglig förändring. Dubula, å andra sidan, framstår som en hjälte, energisk och optimistisk nog att driva svarta ut ur sina trånga bostäder och in i en provisorisk kåkstad. Sök i alla SparkNotes-sökförslag Använd upp- och nedpilarna för att granska och gå in för att välja. No Fear Litteratur Översättningar Litteratur Studieguider Ordlista med litterära termer Hur man skriver litterär analys.
Biografi Biologi Kemi Datavetenskap Drama Ekonomi Film Hälsa Historia Matte Filosofi Fysik Poesi Psykologi Noveller Sociologi USA:s regering och politik. SparkTeach Lärarhandbok. Karaktärslista Stephen Kumalo James Jarvis Theophilus Msimangu Absalom Kumalo Arthur Jarvis. Teman Motiv Symboler. Viktiga citat som förklaras av tema Ojämlikhet Religion Familj Frihet Makt efter avsnitt Bok I: Kapitel 1—3 Bok I: Kapitel 4—6 Bok I: Kapitel 7—9 Bok I: Kapitel 10—12 Bok I: Kapitel 13—15 Bok I: Kapitel 16—17 Bok II: Kapitel 18—21 Bok II: Kapitel 22—24 Bok II: Kapitel 25—27 Bok II: Kapitel 28—29 Bok III: Kapitel 30—33 Bok III: Kapitel 34—36 Av karaktären Stephen Kumalo James Jarvis Theophilus Msimangu Absalom Kumalo John Kumalo.
Förslag för ytterligare läsning Alan Paton och Cry, the Loved Country Background. Vänta medan vi behandlar din betalning. Lås upp din GRATIS provversion av SparkNotes Plus! Lås upp din GRATIS provperiod!
No comments:
Post a Comment